La campanella, vàltozatok a harangszora

Ma a Bartok ràdion hallottam Liszt  remekmüvét, éjjel meg azon gondolkoztam, hàny harangszo kisért életem àllomàsain a kezdetektöl fogva. Elég ok, hogy elkezdjem néhàny kép erejéig.

A Fasor felé nyiltak a lakàsunk ablakai, onnan ugy a reformàtus, mint az evangélikus templomok tornyait jol làthattuk, hallhattuk. Mint hallàsközpontu ember ennek màr akkor nagy jelentösége volt, anélkül, hogy ezt komolyan figyelembe vettem volna, egyszerüen hozzà tartozott az életemhez, természetes volt.

Aztàn 26 év mulva Zürich Belvàrosàban talàltam magam a Prediger templommal szemben tölthettem csaknem egy egész évet. Reggel a 6 oràs harangozàskor indultam onnan munkàba és este 7 kor a harangozàs idején érkeztem haza. A hàzban lako 3 özvegyasszony azonnal megàllapitotta: jol nösült az Oski.

Aztàn a szép harang Witikonon kisérte a tàvozàsokat és hazaérkezéseket, de volt egy kis kàpolna szemben a dombon, annak a csilingelö hangjàra is emlékszem.  amelyik a napot beosztotta. 

A gyerekek az oviban ugy bucsuztam 11-kor: "elfi Glöckli lüütet schon", vagyis: màr szol a 11 oràs harang. Ehhez tudni kell, hogy a svàjciak a déli harangszot nem fogadtàk el, mert a pàpa rendelete volt, hàt ilyen fura kihatàsa volt a reformàcionak nem messze tölünk. De ez màr Feldmeilen-i emlék.

Onnan a keleti hatàrra költöztünk, kis falucskàba, Wangsba (nem kinai :). A völgyben 4 helység templomai vivtak harcot, de becsülettel beosztva az idöt: a sargansi, melsi és a wangs-viltersi. Többségében katholikus, de protestàns harangok részvételével.  

Itt teljes 25 évet tölthettem, tulajdonképp az egész u.n. aktiv életem szintere volt itt, nem csoda ennyi harangszo mellett.

Az elsö hazaköltözésem utàn 9év következett Iregen, de nem maradt az ottani harangszorol igazàn emlékem.

Majd 2017 decemberében megérkeztem Ragazba, ahol elbüvölö szép hangu harangok voltak, felejthetetlenek maradnak, mig élek. Ünnepélyesek, vigasztalok voltak és az ég tudja, hogy miért hagytam el 22 honap mulva ujra a màsodik hazàt és költöztem Vonyarcra, ahol màr csak 10 honapot birtam ki egy temetö bàdoghangja mellett .

Most Keszthely vàros tekintélyes templomàt tudhatom szomszédnak az Ovàrosban, bàr inkàbb csak akkor hallom, ha kinn vagyok és a Fötéren sétàlok. A reformàtus templom harangja joval szerényebb, de azt a hivek adtàk össze, kevésböl ennyire telt.

Nekem meg ennyire a mai visszaemlékezésemben.


  

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések